Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 31, 2013 17:27:43 GMT 1
[Adm.verplaatst van een ander topic}
Koalani:
In deze video ontdekt men ook dat Friesland een eiland naast IJsland was dat zonk.
Lazeria Map Collection:
Interessant, maar die film duurt wel erg lang. Die kaarten waren van rond 1500 tot 1600. Het kan zijn dat dit eiland Friesland door zeevaarders werd gebruikt om schepen van proviand te voorzien. Op die plaats zou er nog een ondiepte in de oceaan zijn. Op de oude kaarten zijn ook veel details te zien van het gebied rond de Noordpool van eilanden en rivieren. Deze waren op meerdere kaarten te zien. Nu zie je daar niets meer van op de moderne kaarten.
|
|
|
Post by Koalani on Dec 31, 2013 23:44:06 GMT 1
Ja, maar in de middeleeuwen werden er veel oeroude kaarten ontdekt die uit de tijd vóór de verzinking van Atlantis afstamden. Ik denk dus dat Friesland ook toen zonk. Als het namelijk pas in de 16de eeuwe gezonken had en de mensen toen weg waren gevlucht was het bekend geweest.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 3, 2014 13:55:48 GMT 1
Ik vond iets op het internet over het eiland Friesland! Het verdwenen eiland Friesland.Gedurende ten minste 100 jaar - vanaf omstreeks 1550 tot 1650 - dreven de vaardige ambachtslieden van het grote, tamelijk druk bevolkte eiland Friesland ten zuiden van Groenland handel met de bevolking van Groenland en die van andere Europese landen. Aan het eind van de zeventiende eeuw verdween het eiland plotseling van de meeste zeekaarten. www.marnegebied.nl/eiland_friesland.html
|
|
|
Post by Koalani on Jan 3, 2014 14:23:19 GMT 1
Oh, goed gedaan, Oiva! Maar dan zijn Friezen pas in de 17de eeuw naar Nederland gekomen? Weet jij iets daarover?
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 3, 2014 15:55:14 GMT 1
Oh, goed gedaan, Oiva! Maar dan zijn Friezen pas in de 17de eeuw naar Nederland gekomen? Weet jij iets daarover? Nee...Ik weet daar niets over. Ik heb altijd aangenomen dat de Friezen het hedendaagse Nederlandse grondgebied al zeer lang bevolkten. Het zou natuurlijk kunnen dat de Friezen meerdere gebieden in Europa bewoonden. In Duitsland heb je nog steeds Oost Friesland. Ik zal nog eens verder naar het eiland moeten zoeken. Ik heb het sterke vermoeden dat het eiland door Friese scheepvaarders werd gebruikt als tussenstation en doorvoergebied voor de handel en visserij. Het kan zijn dat ze daar ooit stadjes en havens gesticht hebben. Friesland was in de twaalfde eeuw een stuk groter. In de achtste eeuw nog groter
|
|
|
Post by Koalani on Jan 3, 2014 16:07:48 GMT 1
Oh ja, dat klopt zeker. Dat eiland is dus meer recent dan het Friesland dat in Nederland en Duitsland ligt.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 4, 2014 14:40:19 GMT 1
Er zijn twee andere uitleggen op het internet te vinden over een eiland bij Groenland. Het eerste gaat over een eiland Frisland, dat niet verward moet worden met Friesland. Het is hier niet duidelijk of dit eiland ooit bestaan heeft. Het had de bijnaam Spookeiland! Hoewel het al op enkele eerdere kaarten voorkomt, en daarop vrijwel zeker een andere naam voor IJsland is (hoewel het niet is uitgesloten dat het om de Faeröer-eilanden ging), kwam het land echt in de belangstelling toen het op een kaart uitgegeven door de Venetiaan Nicolò Zeno (1558) als afzonderlijk eiland ten zuiden van IJsland werd getoond. Zeno maakte zijn kaart bij een (vermeend) verslag van reizen van zijn voorouders Nicolò en Antonio Zeno naar het land (zie Nicolò Zeno). Voor enige tijd stond het land sindsdien op alle Europese kaarten van het gebied, als een eiland ten zuiden van IJsland, op ongeveer 60-61° NB. Martin Frobisher meende het gezien te hebben, maar voer toen in werkelijkheid langs de zuidkust van Groenland. nl.wikipedia.org/wiki/FrislandHet tweede gaat over een eiland Jan Mayen, dat tussen Groenland en Noorwegen moet liggen die de Friezen gebruikt zouden hebben. www.westfriesgenootschap.nl/archivering/ach_lieve_tijd_west-friesland/alt_wf_328.phpEen en ander kan in het verleden met elkaar verward zijn. Het kan goed zijn dat de cartografen van rond het jaar 1500 elkaars informatie overnamen en zo ook de fouten van anderen optekenden. Zo kan het zijn dat een niet bestaand eiland op meerdere kaarten uit die tijd terecht is gekomen. Kaarten werden getekend met oude navigatietechnieken. Wanneer je naar die kaarten kijkt zie je regelmatig grote afwijkingen van kustlijnen. Veel was nog onbekend gebied en een fout was zo gemaakt.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 4, 2014 21:58:44 GMT 1
Ik heb nog meer informatie gevonden dat het hoogstwaarschijnlijk om een vergissing gaat. From Wikipedia, the free encyclopedia Frisland, also called Frischlant, Friesland, Frislandia, or Fixland, is a phantom island that appeared on virtually all of the maps of the North Atlantic from the 1560s through the 1660s. It is not to be confused with the similarly named Friesland in the Netherlands. It originally may have referred to Iceland, but after the Zeno Map (1558) placed it as an entirely separate island south (or occasionally south-west) of Iceland, it appeared that way on maps for the next 100 years. Its existence was given currency in manuscript maps of the 1560s by the Maggiolo family of Genoa and was accepted by Mercator and Jodocus Hondius. Some early maps by Willem Blaeu, such as his 1617 map of Europe, omit it, but it reappears on his 1630 world map as one of many islands shown off the eastern coast of Labrador which was then believed to extend to within a few hundred miles of Scotland. Among its last appearances is in a 1652 world map by Visscher,[contradiction] largely copied from that of Blaeu. Frisland was shown as a roughly rectangular island with three triangular promontories on its western coast. Its place-names have a very Italian look (Aqua, Spagia, Bondendea, Monaco), a fact which seems to reinforce the suspicion that its details were fabricated in southern Europe. Frisland eventually came to be identified with the Faroe Islands. However, Frisland and the Faroe Islands both appear on several maps, many hundreds of miles apart. Frisland appears to be born out of confusion between an imaginary island and the actual southern part of Greenland. Even in the mid 18th century, explorers' maps clearly depicted Frisland as separated from Greenland by a wide strait. The myth of Frisland was exposed as explorers, chiefly from England and France, charted and mapped the north-west waters. However, Frederick J. Pohl identifies Frisland with an island he refers to as "Fer Island", possibly Fair Isle, an island lying between mainland Shetland and the Orkney islands. en.wikipedia.org/wiki/Frisland
|
|
|
Post by Koalani on Jan 4, 2014 23:20:39 GMT 1
Wikipedia is geen vertrouwbare bron, het wordt totaal door de Witte Broederschap gecontrolleerd. Ik denk dus dat het eiland werkelijk was. Wie weet waarom ze niet willen dat het bekend zal worden.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 5, 2014 19:39:04 GMT 1
Ik vond nog een kaart uit 1704. Ik zal voorlopig verder zoeken om meer informatie boven te krijgen. Interessant en geheimzinnig blijft het. Lee Jackson Maps. (World Polar Maps.) Opmerkelijk is dat Friesland hier wel op z'n Nederlands is geschreven. London, 1704. The North Atlantic with the British Isles, Iceland, Greenland and Labrador. Also marked is the mythical island of Friesland.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 5, 2014 20:05:38 GMT 1
Nog twee kaarten. De eerste uit 1735, waar vaag een eiland of omcirkeld gebied te zien is vlak bij de punt van Groenland. De tweede is uit 1745. Hier zie je geen eiland meer op de plaats waar Friesland lag. Isaak Tirion. Amsterdam, 1735. The North Pole map, showing south to the island of California, the Straits of Gibraltar & Japan. Herman Moll. London, Thomas Bowles & John Bowles, 1745.
|
|
|
Post by Koalani on Jan 5, 2014 22:09:29 GMT 1
Dus het eiland zou tussen 1753 en 1745 gezonken hebben. Ik zal het aan mijn gids vragen!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 6, 2014 15:45:22 GMT 1
Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Hier een kaart uit 1595 van het poolgebied. Hierop zijn zichtbaar het eiland Friesland en een heel andere kaart van het gebied rond de pool, dan tegenwoordig.
|
|
|
Post by Koalani on Jan 9, 2014 17:13:17 GMT 1
Mijn gids heeft het volgende gezegd: Er is inderdaad een eiland naast IJsland dat Friesland heeft geheten. Het is inderdaad gezonken. In mijn meditatie heb ik volkanische uitbarstingen gezien en stukken aardkorst kapot gaan en naar beneden zinken. Aan de eerste antwoord heeft ze echter gezegd dat mijn indruk niet helemaal correct was. Ik zag dat Friesland tot de 18de eeuw een eiland naast IJsland was geweest. Dan was het misschien niet tot de 18de eeuw? Ik zal het moeten vragen.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 9, 2014 19:09:01 GMT 1
Ja het kan heel goed dat het eiland verdronken is, ook in Nederland zijn stukken land onder de golven verdwenen. Toch vraag ik me af waarom er zo weinig over het eiland bekend is. Het moet hier om een heel grote gebeurtenis zijn gegaan. Ik zal nog eens verder moeten zoeken. Ik ben benieuwd of je nog iets meer te weten komt.
|
|